„Szeniorok önkéntes tevékenysége” című tanulmányút

    Időpont: 
    2019. május 15-17.

    A tanulmányút célja az időskorúakkal foglalkozó szakemberek tudáskapacitásának fejlesztése, preventív módszerek megismerése és elsajátítása a témában jártas szervezetek, egyesületek, helyi közösségek megismerése, meglátogatása és tapasztalataik megosztása révén.

    A tanulmányút első napjának délelőttjét a részvevők a Szegedi Ősz Idősotthonban töltötték, ahol találkoztak az otthon vezetőjével, dr. Bálint Andrással, aki az otthon szervezeti felépítéséről és működéséről beszélt. Ezt követően Burka Ildikó intézetvezető főnővér részletesen bemutatta az Alzheimer Café országos program szegedi megvalósulását. Az intézményi látogatás során a résztvevők megfigyelhették, hogy milyen szolgáltatások segítik az idősek mindennapi életét. A délután folyamán meglátogatták a bordányi Integrált Szociális és Egészségügyi Központban működő szenior csoportot, ahol Kispéterné Eta és Jeneiné Zsuzsa csoportvezetők vezetésével különféle játékos formájú, mentális és manuális készségeket fejlesztő feladatokat végeztek a szenior csoport tagjaival közösen. Az egyes feladatok között Szél Anikó szenior örömtánc oktató vezetésével megismerkedhettek a mozgáskoordinációt fejlesztő szeniortánccal, megtapasztalva a tánc jótékony hatását.

    A tanulmányút második napján a résztvevők a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeumot látogatták meg azért, hogy megismerkedjenek a nemzetközi együttműködésben kifejlesztett és hazánkban egyedülálló módon működő Demens séta programmal. A program keretében a résztvevők megismerték a reminiszcencia módszerét, melynek lényege az érzékszervek minél szélesebb körű bevonása a memóriarendszerek aktivizálása érdekében. A foglalkozásokon különféle tevékenységek közös végzése révén (kertészkedés, közös sütés-főzés, kézi munkák készítése, virágültetés, frizura készítése, stb.), illetve az idősek fiatalkorához tartozó tárgyak, fényképek, újságok segítségével igyekeznek felidézni a régi emlékeket és a hozzájuk kötődő pozitív élményeket jelen mentális és érzelmi állapotuk javulása érdekében.

    A résztvevők a harmadik napon egy zenegeragógiai műhelyfoglalkozáson vehettek részt. A zenegeragógia egy olyan innovatív módszer, amely kiemelkedő szerepet játszik a minőségi időskor megélésében. A zenegeragógia folyamatában kulcsfontosságú szerepet tölt be a zenepedagógia, a zeneterápia és a zenepszichológia is. A zenegeragógus szerepe többrétű, vezetője a zenei képzési folyamatnak, nyomoz a már meglévő erőforrások között, motivál a zene tanulására és művelésére, valamint megteremti a lehetőséget az esztétikai élmény átéléséhez. A résztvevők így különféle módszertani eszközöket (énekhang, improvizáció, élő zene és mozgás) kreatívan kombináló foglalkozáson vehettek részt, megértve és átélve a speciálisan idősek igényeire kialakított zenei foglalkozások lényegét és jelentőségét. Régi, hagyományt őrző dalokat és meséket hallhattak, melyeket hangszerekkel, énekkel és táncos mozdulatsorokkal egybekötve közösen, ütemre és ritmusosan játszhattak el. A nap végén a résztvevők kiértékelték és rendszerezték a tanulmányút során szerzett tapasztalatokat és élményeket.

    X

    logo