"Multiplikációs tevékenység a civil szférában tevékeny nők életében" című szeminárium

    Időpont: 2019. szeptember 13-15.

    Elsőként a TCI, majd részletesen a „Légy a saját főnököd” alapelvével foglalkoztunk. Közösen tárgyaltuk ehhez kapcsolódóan a felelősségvállalás, a szabad döntéshozás, a megfelelés, valamint a sodródás kérdéseit. Majd „A zavar és érintettség elsőbbséget vesz magának” alapelv működését tanulmányoztuk. A következő nagyobb téma a konfliktuskezelésről szólt. Ennek keretében a konfliktus tisztázó beszélgetés 7 lépését vettük górcső alá: 1. Előkészület, 2. Saját konfliktus valóságom megmutatása, 3. Társam konfliktus valóságát megismerni, 4. Közbenső mérleget készítünk, 5. Együtt tisztázzuk a konfliktust. Definíció – Cél – Megoldások – Döntés, 6. Együtt lezárjuk a konfliktus tisztázó beszélgetést, 7. Egyéni kiértékelést végzünk. Az elméleti részt követően az egyik résztvevő korábbi konfliktushelyzetét elemeztük a csoporttal közösen.

    A második nap délelőttjén a zavar és érintettség témakörében azt vizsgáltuk, hogy ezzel kapcsolatban milyen viselkedésformák jellemzőek. Ezt követően a visszajelzés kultúrájával foglalkoztunk, illetve az optimális visszajelzés jellemzőit tárgyaltuk. A visszajelzés: megfogalmazásában tényszerű, leíró és specifikus én-üzenet („Hogyan hatott rám”). Fontos, hogy optimális időben történjen (ne túl hamar, ne túl későn), illetve hogy az adott probléma megoldására konkrét kérést vagy lépést tudjunk felajánlani. A nap további részében a csoportdinamikát meghatározó Folyamat-Struktúra-Bizalom összefüggéseit vizsgáltuk a TCI-módszer alapján. A fogalmi háromszög első eleme a struktúra, amelyben maga a folyamat megteremtődik (felelősségvállalás), s amelyhez elengedhetetlen a csoportban működő bizalom. Ezt követően az értékkvadrát fogalmaival ismerkedtünk meg: az egyik oldalon a nagyvonalúság, míg a másik oldalon a takarékosság állt. A nagyvonalúság túlzott megjelenése a pazarlás, míg a túlzott takarékosságot zsugoriságként értelmeztük. Ezen értékfogalmak segítségével elemeztünk különböző munkatársi viselkedésmintákat (pl. túlzott önállóság, illetve az önállóság hiánya, valamint a csapatmunka összefüggései). A szakmai programot követően Udvardy Erzsébet festményeit tekintettük meg Badacsonytomajon.

    A harmadik nap a Résztvevő vezető fogalmát és annak legfontosabb jellemzőit ismertük meg: együtt cselekszik, részt vesz a csoport működésében, beszél magáról, és bevonódik. Az elméleti alapozást követően a résztvevők kiscsoportos munkában osztották meg egymással a tapasztalataikat az egyes sajátosságokra vonatkozóan. Majd a helyes „vezetői beavatkozás” lépéseit és ismérveit taglaltuk. A szemináriumot közös összegzéssel zártuk. A résztvevők megosztották egymással benyomásaikat, felismeréseiket, kiértékelték és rendszerezték a szeminárium során szerzett tapasztalataikat és élményeiket.

    X

    logo